Mad og vægt - 9 mdr.

16. april 2021

Alder:
9 mdr.

Mad og vægt - 9 mdr.

Hej igen Helen

Tusinde tak for dit sidste svar - det var rigtig brugbart og vi er på rette vej. Det gik ret nemt med at putte i egen seng og tror kombien af godnatgrød og at blive puttet lidt senere hjælper hende til at sove tungere om aftenen, istedet for at vågne hele tiden. Hun kommer stadig over i sengen i løbet af n eddn atten og bliver ammet 1-2 gange, men vi arbejder os i den rigtige retning.

Jeg skriver nu med et opfølgende spørgsmål omkring mad og vægt. Som jeg skrev er hun en stor og rund pige, ca. 11 kg og 72 cm ved 8 mdr. Hun er rigtig glad for al slags mad og det er en fornøjelse at se hende gå igang.

Man siger jo at ammebørn ikke kan blive for tykke, men er der et tidspunkt, hvor man skal være mere obs på maden og vægten? Eller er det alt for tidligt at tænke på den slags, og skal vi bare nyde hendes madglæde? Hun er meget aktiv og stærk.

Vi spiser ret sundt, primært vegetarisk men får hhv kød og fisk en gang om ugen samt som pålæg, og hun får ofte lidt rester - dvs hun får kød eller ...

Annonce

... fisk de fleste dage. Hun får kun hjemmelavet mad, men vi tilsætter faktisk ikke fedtstof og mælkepulver til hendes grød. Hun er dog først lige begyndt at få havregrød nu morgen og til godnatgrød, da hun ikke har villet mades med ske tidligere. Så resten af maden er normal mad i babyvenlig udgave. Hun får selvfølgelig smør på brød og frugt, men ofte sammen med en grøntsag.

Vi lader hende spise til hun er mæt, men nogle gange virker det til at hun bare kan blive ved og ved, så vi prøver at give hende nogle grovere ting, der også skal arbejdes for. Men skal vi fx give hende sødmælk, når hun skal til at drikke mælk? Og bør vi tilsætte fedtstof til grød selvom hun et stor?

For os er det selvfølgelig vigtigt at hun får, hvad hun har brug for, men også at hun får et naturligt forhold til mad, mæthedsfølelse og sin egen krop - også selvom hun skulle blive ved med at være lidt rund i det. Storebror har altid været lang og meget slank, så her har vi haft den modsatte problematik!

Hvad tænker du om det?

Mange tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.